Alexanderteknik

Så fort du stigit ur sängen på morgonen börjar dina muskelgrupper att arbeta. När du går, står, sitter, ja till och med borstar tänderna så anstränger du kroppen på olika sätt, utan att egentligen reflektera över hur. Musklerna måste arbeta för att vi ska fungera, men ofta använder vi dem på ”fel” sätt, och överanstränger dem –helt i onödan.

Även vårt psykiska tillstånd påverkar vår fysiska kropp. Kanske känner du igen dig i att ”axlarna hamnat uppe vid öronen” när du är stressad?

Med Alexandertekniken lär du dig att vara medveten om hur du använder kroppen, och vad du kan förändra för att göra det på ett skonsamt sätt.

I stället för att arbeta bort redan uppkomna spänningar –lär du dig att undvika det som orsakar smärtan från första början.

 

SÅ GÅR UNDERVISNINGEN TILL             FM-344

Alexandertekniken är en instruktionsbok för hur du använder kroppen i alla vardagliga rörelser, på ett sätt som inte orsakar spänningar och besvär.

Under lektionerna observerar jag ditt rörelsemönster, hur du går/står/sitter och använder din kropp i rörelse. Jag guidar dig igenom hur du ska förbättra din rörelse med muntliga instruktioner och lätta händer på till exempel rygg, huvud eller höft. Du blir medveten om din kropp på ett nytt sätt, så att du inte stör det naturliga, sunda rörelsemönster och den balans du har i dig sedan barnsben.

En lektion är cirka 45 minuter, och du är ensam elev. Inga särskilda träningskläder behövs. Hur många lektioner du vill ta beror på vad du vill åstadkomma med kunskaperna. Du är välkommen att prova på under en eller par lektioner för att se om det är en metod du vill veta mer om. En tumregel är att cirka 20-30 lektioner ger dig en baskunskap i, och förståelse av, Alexandertekniken.

 

 

VEM PASSAR TEKNIKEN?

  • Människor med fysiskt och/eller mentalt krävande arbete, till exempel dansare, skådespelare, musiker, idrottare, lärare, arkitekter, chefer på olika nivåer.
  • Människor med kronisk smärta i till exempel rygg och nacke, människor som lider av stress, spänningar eller ångest, eller som har problem med huvudvärk/migrän. Även du som ofta anstränger rösten (föreläsare, lärare, moderator) och ibland ”tappar” den blir hjälpt av tekniken.
  • Människor med ett intresse för personlig utveckling, som siktar på att höja sin egen livskvalitet.

Många kända skådespelare och artister har haft hjälp av tekniken i sin karriär, Paul McCartney, John Cleese och Paul Newman är några av dem. Även vid många skolor, till exempel Royal Academy of Music i London och Juilliard School of Performing Arts i New York, är tekniken en del av undervisningen.

 

 

©balans de mar

Fotografi av F. M. Alexander © 2015, The Society of Teachers
of the Alexander Technique, London

Advertisements